W 1997 roku, Stalexport otrzymał koncesję na zarządzanie i utrzymanie 61-kilometrowego odcinka autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem. Omawiana koncesja dobiega końca w ciągu najbliższych 4 lat, a obecnie nie ma planów jej przedłużenia lub zawarcia nowej umowy z innym podmiotem. Co istotne, przewiduje się natomiast poszerzenie tego odcinka autostrady A4.
Zgodnie z harmonogramem, koncesja firmy Stalexport Autostrada Małopolska na obsługę i utrzymanie fragmentu autostrady A4 od węzła Katowice Murckowska do Balice zakończy się w 2027 roku. Odpowiedzialność za ten odcinek przejmie wówczas Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
GDDKiA już intensywnie przygotowuje się do zmian – planowany jest przetarg na opracowanie dokumentacji niezbędnej do modernizacji i rozbudowy omawianego odcinka. Minister Infrastruktury, Andrzej Adamczyk, zatwierdził Program Inwestycji, który umożliwi sfinansowanie prac na fragmencie autostrady między węzłami Byczyna i Balice I.
Planowana inwestycja ma na celu między innymi dodanie trzeciego pasa ruchu na autostradzie A4 na terenie województw śląskiego i małopolskiego. Warto przypomnieć, że przed sezonem wakacyjnym polski parlament zdecydował o zniesieniu opłat za przejazd wszystkimi autostradami, które są pod zarządem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Od początku lipca opłaty nie obowiązują już na autostradzie A2 między Koninem a Strykowem oraz na autostradzie A4 między Bielanami Wrocławskimi a Sośnicą w Gliwicach.