Począwszy od marca, Zespół ds. Murali rozpoczął formalne działania w ramach nowej, dwuletniej kadencji. Jest to grupa zadaniowa ustanowiona na podstawie zarządzenia prezydenta miasta Krakowa.
Działalność zespołu opiera się na realizacji założeń krakowskiej polityki muralowej, która została sformułowana w 2021 roku. Wśród głównych obowiązków grupy znajduje się przyjmowanie oraz ocenianie wniosków dotyczących murali. Od początku roku, czyli od 1 stycznia, te zadania są realizowane przez Biuro Architekta Miasta.
Tworzenie polityki muralowej było odpowiedzią na potrzebę lepszego zarządzania istniejącymi muralami, zabezpieczając jednocześnie jakość techniczną i artystyczną tych dzieł. Przeciwdziałanie nadmiarowi murali komercyjnych i podnoszenie standardów miejskiego krajobrazu stanowiły kolejne cele tej inicjatywy, a równocześnie dbałość o związek projektu z kontekstem miejsca jego powstania.
Zespół ds. Murali składa się głównie z ekspertów zewnętrznych – artystów, krytyków sztuki, kuratorów wystaw, muzealników, badaczy sztuki ulicznej oraz przewodników miejskich. W skład zespołu wchodzą również przedstawiciele niektórych wydziałów i jednostek miejskich, które mają styczność z problematyką tworzenia murali, a także wydają pozwolenia lub uzgodnienia na ich realizację.