Każda krakowska wspólnota mieszkaniowa już na samym początku swojego istnienia stoi przed jednym, szczególnie wymagającym zadaniem – musi wybrać godnego zaufania, doświadczonego i profesjonalnego zarządcę, który będzie wspierał ją w realizacji większości spoczywających na niej obowiązków. Z jego wyborem wiąże się jednak pewien istotny problem. Obecnie nie ma regulacji prawnych, które określałyby, kto może pełnić funkcję zarządcy. W związku z tym to na wspólnocie ciąży odpowiedzialność zweryfikowania kompetencji i umiejętności zawodowych przyszłego zarządcy.
Zarządca nieruchomości w Krakowie wczoraj i dziś. Co się zmieniło po 2014 r.?
Zarządca nieruchomości to profesjonalista, który pełni bardzo ważną rolę w każdej wspólnocie mieszkaniowej. Jest to osoba odpowiedzialna za realizację większości czynności związanych z utrzymaniem obiektu w dobrym stanie technicznym, wizualnym i prawnym. Oprócz tego, profesjonalista piastujący to stanowisko pozostaje w stałym kontakcie z mieszkańcami, odpowiadając na ich pytania, rozwiązując problemy i dbając o przyjazne relacje. Nadzoruje także prace wykonywane przez inne podmioty – administratora, firmę sprzątającą, ekipę remontową i innych.
Aby wszystkie te zadania były wykonywane w skuteczny, profesjonalny sposób, każdy zarządca nieruchomości w Krakowie musi posiadać szeroką wiedzę z wielu dziedzin lub korzystać z profesjonalnego wsparcia specjalistów. Niezbędne jest także doświadczenie w pracy na tym wymagającym stanowisku, a także wiedza, jak powinny być realizowane poszczególne zadania.
Jeszcze kilka lat temu, wybór odpowiedniego zarządcy nie był trudny. Każda osoba, która pragnęła pracować w tym zawodzie, musiała bowiem najpierw zdać egzamin państwowy oraz uzyskać licencję. Dziś nie jest to już wymagane, co przyczyniło się niestety do obniżenia jakości usług z zakresu zarządzania nieruchomościami. Obok profesjonalnych, licencjonowanych zarządców, działają osoby, które dopiero stawiają swoje pierwsze kroki w tym zawodzie – nie mają więc wiedzy, doświadczenia ani profesjonalnych umiejętności, którymi dysponować powinni profesjonaliści.
Gdzie szukać licencjonowanych zarządców nieruchomości w stolicy Małopolski?
Wspólnoty mieszkaniowe, które właśnie stoją przed wyborem zarządcy nieruchomości lub chcą zmienić dotychczasowego managera na bardziej kompetentnego, wbrew pozorom nie są skazane na długie poszukiwania i samodzielną weryfikację umiejętności każdego specjalisty. Zamiast szukać zarządcy na własną rękę wystarczy bowiem, że nawiążą współpracę z profesjonalną firmą, specjalizującą się w zarzadzaniu i administrowaniu nieruchomościami.
Podmioty te, w trosce o najwyższą jakość świadczonych przez siebie usług, współpracują wyłącznie z licencjonowanymi zarządcami, który posiadają praktyczną wiedzę i doświadczenie. Jakby tego było mało, wspólnoty mogą także korzystać z wielu innych, przydatnych na każdym etapie opieki nad ich budynkiem usług – do ich dyspozycji są profesjonalne systemy informatyczne, a także wsparcie ze strony takich specjalistów, jak m. in. księgowi, doradcy podatkowi, radcy prawni, ekonomiści, konserwatorzy, technicy i wielu innych.
Artykuł powstał we współpracy z Integrum Management – Twój wykwalifikowany zarządca nieruchomości Kraków