Bezkonkurencyjna technologia budowy torowisk, sprawdzająca się w przypadku ruchu zarówno tramwajów, jak i aut czy autobusów miejskich, to zastosowanie prefabrykowanych płyt betonowych. Wieloletnie doświadczenia w tym zakresie potwierdzają jej skuteczność – podaje Zarząd Dróg Miasta Krakowa (ZDMK). Stosowanie tego rozwiązania jest typowe nie tylko dla Krakowa, lecz także dla innych dużych miast w Polsce, takich jak Katowice, Poznań, Warszawa i Wrocław.
Eksperci jednogłośnie zgadzają się co do oceny tej technologii – to prefabrykowane płyty betonowe gwarantują najwyższy poziom jakości oraz trwałości torowisk. Ulice Kościuszki i Zwierzyniecka w Krakowie są przykładem miejsca, gdzie tę metodę wykorzystano podczas ich przebudowy.
Jednakże niektóre aspekty tej technologii budzą kontrowersje. Chodzi tu o przerwy między kolejnymi segmentami torowiska. ZDMK stanowczo zaprzecza informacjom, jakoby miały one służyć odprowadzeniu wody z torowiska. Takie twierdzenia są dowodem na brak technicznej wiedzy u osób je rozpowszechniających.
Właściwości betonu stosowanego w prefabrykowanych odcinkach torowiska są niezrównane. Odstępy między płytami są szczelnie wypełniane specjalistycznym materiałem żywicznym na bazie poliuretanu, co zwiększa trwałość i wytrzymałość całej konstrukcji.