Nadchodzą zmiany dla kierowców w Krakowie. Zgodnie z planem, od 1 lipca 2024 roku, rozpocznie się pierwszy etap Strefy Czystego Transportu (SCT) w tym mieście. Oznacza to, że na drogach zobaczymy mniej samochodów emitujących duże ilości spalin. Niemniej jednak, na tym początkowym etapie, liczba pojazdów objętych restrykcjami będzie niewielka – zgodnie z badaniami, stanowić będą one jedynie 2% wszystkich aut poruszających się po Krakowie.
W ramach tego początkowego etapu SCT, na celownik zostaną wzięte przede wszystkim samochody starsze niż trzydzieści lat. Chodzi tu o pojazdy, które nie spełniają już dawno wycofanych norm emisji spalin – Euro 1 dla samochodów benzynowych (rocznik 1992) oraz Euro 2 dla pojazdów zasilanych olejem napędowym (rocznik 1996). Jeżeli ktoś zakupi auto po 1 marca 2023 roku, uderzać go będą ograniczenia dotyczące pojazdów spełniających normy poniżej Euro 3 (benzyna – rocznik 2000) i Euro 5 (diesel – rocznik 2010), a więc nawet 26-letnich.
Jednakże uchwała przewiduje wiele wyjątków. Przepisy nie dotyczą samochodów osób niepełnosprawnych (posiadających imienną kartę parkingową) oraz pojazdów medycznych i sanitarnych. Dodatkowo, na mocy lokalnych regulacji, wykluczone są również auta seniorów powyżej 70 roku życia, pojazdy warsztatowe, kampery, pogotowie techniczne oraz pojazdy rolnicze i budowlane – pod warunkiem, że posiadają one odpowiedni wpis w Centralnej Ewidencji Pojazdów.