W obszarze miejskim Krakowa i jego bliskim sąsiedztwie prace związane z budową odcinka S7 osiągnęły 38 proc. zaawansowania. Natomiast na północnym odcinku do Widomej, realizacja projektu jest bardziej zaawansowana – na poziomie 67 proc. Obecnie głównym celem jest złączenie podpór konstrukcji estakady tramwajowej, co jest konieczne ze względu na zmianę trasy linii tramwajowej w rejonie ulicy Kocmyrzowskiej, spowodowaną budową S7. Trwa montaż potężnych belek o masie 20 ton, które mają za zadanie połączyć wcześniej wybudowane filary konstrukcji.
Zdjęcia dokumentujące aktualny stan prowadzonych prac zostały niedawno opublikowane przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Przy tej okazji warto przypomnieć, że od lata 2023 roku ruch tramwajowy do Wzgórz Krzesławickich jest zawieszony. Przewiduje się, że tramwaje powrócą na odcinek Wańkowicza – Łowińskiego w połowie tego roku lub nawet wcześniej, natomiast do Wzgórz Krzesławickich prawdopodobnie dopiero w przyszłym roku.
Planowany odcinek drogi ekspresowej S7, biegnący między Krakowem a granicą województwa świętokrzyskiego, będzie służył jako obwodnica dla takich miejscowości jak Książ Wielki, Miechów i Słomniki. Droga ta będzie miała połączenia z innymi arteriami dzięki ośmiu węzłom: Książ, Miechów, Szczepanowice, Widoma, Łuczyce, Raciborowice, zespolony węzeł Kraków Mistrzejowice oraz zespolony węzeł Kraków Grębałów. Na węźle Mistrzejowice S7 połączy się z drogą ekspresową S52, formując Północną Obwodnicę Krakowa. Przekazanie do użytku poszczególnych odcinków S7 na północ od Krakowa planowane jest etapami w latach 2024-2025.