Planowanie pierwszego etapu budowy metra w Krakowie: harmonogram, finansowanie i oczekiwania mieszkańców

Prace nad realizacją projektu metra w Krakowie są już na etapie przygotowań dokumentacji oraz zdobywania potrzebnych pozwoleń na rozpoczęcie inwestycji. Zgodnie z zapowiedziami, do końca przyszłego roku ma zostać wybrany wykonawca pierwszego etapu budowy metra, który będzie liczył 6 kilometrów. Finansowanie tego przedsięwzięcia zaplanowano z trzech źródeł: budżetu państwa, funduszy unijnych oraz środków własnych miasta.

Niezwykle istotnym elementem procesu jest obecnie oczekiwanie na decyzję środowiskową dotyczącą pierwszego etapu inwestycji. Przewiduje się, że zostanie ona wydana w pierwszym kwartale 2025 roku. W ramach realizacji planu powstaje także projekt tunelu, który w przyszłości umożliwi poruszanie się pociągów metra.

Prezydent Krakowa, Aleksander Miszalski, podczas sesji Rady Miasta Krakowa podkreślił, jak istotne dla mieszkańców jest stworzenie metra. Już od wielu lat mieszkańcy wyrażają swoje poparcie dla tej inwestycji. Jak zaznaczył prezydent, celem jest przyspieszenie procesu i skupienie się na budowie metra typu ciężkiego, zamiast przyjętego wcześniej pomysłu podziemnych tramwajów. W swoim wystąpieniu Miszalski przypomniał również, że realizacja tego projektu była jednym z najważniejszych postulatów jego kampanii wyborczej. Zaznaczył także, że od początku swojej kadencji podejmowane były liczne działania analityczne dotyczące dokumentacji oraz że miasto nawiązało współpracę ze spółką Metro Warszawskie.

Stanisław Mazur, zastępca prezydenta odpowiedzialny za budowę metra, w trakcie obrad podkreślił, że metro to remedium na największe problemy Krakowa. Wymienił tutaj kwestie takie jak: rozładowanie korków, poprawa bezpieczeństwa i komfortu podróży, skrócenie czasu dojazdu, połączenie peryferyjnych dzielnic czy walka ze smogiem. Zwrócił uwagę, że dla miasta liczącego prawie milion mieszkańców niezbędny jest nowoczesny i szybki transport publiczny. Taki, który zachęci mieszkańców do korzystania ze zrównoważonego transportu i stworzy kręgosłup komunikacyjny miasta.

Dodaj komentarz