Przewoźnik miejski MPK SA w Krakowie ma zamiar ogłosić przetarg na zakup nowych tramwajów jeszcze w trakcie obecnego miesiąca. Planowane jest nabycie do 90 wagonów niskopodłogowych, wyposażonych zarówno w pojazdy jedno- jak i dwukierunkowe o długości przekraczającej 30 metrów (tak zwane Lajkoniki), a także tramwaje typu Krakowiak, których długość przekracza 40 metrów.
Zamierzony zakup nowych środków transportu doprowadzi do sytuacji, w której wszystkie krakowskie tramwaje poruszające się po mieście w 2026 roku będą wyposażone w niską podłogę oraz klimatyzację. Warto jednak podkreślić, że ilość nowo zamówionych tramwajów będzie bezpośrednio zależna od możliwości finansowych MPK SA oraz kwot pozyskanych z funduszy zewnętrznych, takich jak na przykład Krajowy Plan Odbudowy.
Przygotowania do tego przetargu przez MPK SA trwały już ponad rok, podczas którego przewoźnik prowadził początkowe konsultacje rynkowe z kilkunastoma producentami taboru na szynach.
Planowane są również zmiany w taborze autobusowym. MPK SA planuje wycofać wszystkie autobusy z silnikami Euro 5 do 2024 roku. Oznacza to, że mieszkańcy Krakowa będą przewożeni tylko i wyłącznie przez autobusy zeroemisyjne napędzane energią elektryczną, hybrydowe, wodorowe, a także te spełniające normę Euro 6 i EEV.