Od 25 listopada mieszkańcy Mistrzejowic w Krakowie ponownie mogą korzystać z tramwajów, które po pięciomiesięcznej przerwie powróciły na trasy do ich dzielnicy. Tramwaje zatrzymują się teraz na przystanku „Miśnieńska”, który leży tuż przed nową pętlą. Tramwaje dokonują powrotu na pętli „Mistrzejowice” podczas wykonywania przejazdów technicznych.
Rozbudowa sieci komunikacyjnej w Krakowie obejmowała stworzenie nowej pętli tramwajowej w Mistrzejowicach. Nowo powstała pętla „Mistrzejowice” ma obsługiwać nawet 2,7 tys. pasażerów co godzinę, co znacznie podniesie komfort podróżowania dla mieszkańców tej części miasta. Zaprojektowano ją z perspektywą przyszłości, uwzględniając obecne i przewidywane natężenie ruchu – jej maksymalna zdolność przepustowa wynosi nawet 40 tramwajów na godzinę.
Prace przygotowawcze względem nowej pętli rozpoczęły się już na początku czerwca bieżącego roku, a sama pętla została zamknięta dla ruchu 24 czerwca. Rewitalizacja istniejącej infrastruktury była dużym wyzwaniem. Przeprowadzenie całego procesu wymagało od firmy Gülermak wykonania 1300 metrów sieci trakcyjnej na 32 słupach i pięciu bramkach. Powstał także ponad kilometrowy odcinek torowiska (dokładnie 1013 metrów), do którego budowy zużyto aż 1400 ton kruszywa.
„Zainstalowaliśmy 179 prefabrykowanych płyt torowych. Są to gotowe elementy torowiska, które układane są na trasie w celu stworzenia stabilnej i równej powierzchni dla torów tramwajowych. Dzięki prefabrykacji, montaż jest szybszy i bardziej precyzyjny. Wzmocniliśmy torowisko za pomocą 320 metrów prefabrykowanych belek betonowych” – podkreślił Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak.