Dyskusja nad zmianami w zasadach Strefy Czystego Transportu w Krakowie

Chcielibyśmy przedstawić propozycje modyfikacji regulacji dotyczących Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Są to przemyślane rozwiązania, które powinny odpowiadać na potrzeby mieszkańców oraz skutecznie przyczynić się do poprawy jakości powietrza w mieście poprzez redukcję poziomu zanieczyszczeń.

Zaproponowane zmiany obejmują początkowe kryteria dla samochodów osobowych z silnikiem na benzynę (włączając modele na LPG), które mówią o minimum 2005 roku produkcji lub spełnieniu normy emisji EURO 4. W przypadku samochodów z silnikiem Diesla, minimalnym wymogiem jest rok produkcji 2014 i/lub norma emisji Euro 6.

Planuje się również zaostrzenie wymagań dla samochodów z silnikiem Diesla, które mają wejść w życie od 1 lipca 2030 roku. Od tego momentu wymagany będzie co najmniej rok produkcji 2018 lub norma emisji Euro 6dT. Warto dodać, że mieszkańcy Krakowa będą musieli dostosować się do tych wymagań dopiero od 1 lipca 2030 roku.

Przewiduje się wprowadzenie okresu przejściowego dla pojazdów spoza Krakowa, które nie spełniają nowych wymogów. W tym czasie, do dnia 30 czerwca 2028 r., wjazd takich aut do Strefy Czystego Transportu będzie możliwy po uiszczeniu opłaty emisyjnej.

Zakres terytorialny SCT obejmować ma niemal cały Kraków, z pewnymi wyjątkami umożliwiającymi dojazd do wybranych szpitali oraz autostradowej obwodnicy. Granica strefy nie będzie jednak obejmować obszarów na wschód od drogi ekspresowej S7. Przewiduje się także wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami.

W planach jest również automatyzacja kontroli pojazdów i ograniczenie zbędnej biurokracji, co powinno znacznie usprawnić funkcjonowanie całego systemu.

Dodaj komentarz