Nowe zasady dla Strefy Czystego Transportu w Krakowie mają przynieść poprawę jakości powietrza

Mamy zaszczyt przedstawiać Państwu nową wersję zasad regulujących działanie Strefy Czystego Transportu (SCT) w Krakowie. Proponowane zmiany zostały opracowane z myślą o potrzebach mieszkańców miasta, a ich celem jest znaczące ograniczenie poziomu zanieczyszczenia atmosfery.

Najważniejsze punkty proponowanych nowych regulacji SCT obejmują następujące wymogi: dla samochodów osobowych napędzanych benzyną (w tym LPG), rok produkcji musi być nie wcześniejszy niż 2005, lub pojazd musi spełniać normę emisyjną Euro 4 lub wyższą. W przypadku samochodów na olej napędowy (diesel), wymagany minimalny rok produkcji to 2014, lub muszą one spełniać normę emisji Euro 6 lub wyższą.

Od 1 lipca 2030 roku te wymagania dla samochodów na olej napędowy stają się bardziej rygorystyczne: wymaganym będzie minimum rok produkcji 2018, lub spełnione muszą być normy emisji Euro 6dT. Tego samego dnia mieszkańcy Krakowa zostaną poddani tym samym wymogom SCT.

Co do pojazdów nienależących do mieszkańców Krakowa, które nie spełniają tych wymogów, proponowane jest wprowadzenie okresu przejściowego, który potrwa do 30 czerwca 2028. Do tego czasu, wjazd takich pojazdów do strefy SCT będzie możliwy za dodatkową opłatą emisyjną.

Obszar Strefy Czystego Transportu obejmuje prawie cały Kraków – z pewnymi wyjątkami umożliwiającymi dojazd do wybranych szpitali oraz autostradowej obwodnicy. Strefa nie obejmuje obszarów położonych na wschód od drogi ekspresowej S7. Dodatkowo, zaproponowano wyłączenia dla osób z niepełnosprawnościami.

W planach jest również automatyzacja procesu kontroli pojazdów oraz zmniejszenie biurokracji związanej z funkcjonowaniem strefy SCT.

Dodaj komentarz