Kraków, miasto długo zmierzające z kwestiami zanieczyszczenia powietrza i natężenia ruchu drogowego, coraz bardziej uznaje rower jako symbol przeobrażenia. Jest to nie tylko ekologiczne i zdrowe środek podróżowania, ale także praktyczne rozwiązanie dla codziennych komputerów. Przez lata Kraków zdecydowanie poprawił infrastrukturę rowerową, choć nadal jest wiele do zrobienia.
Jako jedno z wielu miast europejskich, Kraków przyjął strategię, która stawia rower na czołowym miejscu w kontekście transportu miejskiego. Początkowe wysiłki skupiały się na budowie pierwszych ścieżek rowerowych i próbie ich integracji z istniejącą infrastrukturą miejską.
W 2014 roku w Krakowie przeprowadzono referendum, które wyraźnie pokazało poparcie mieszkańców dla rozbudowy sieci ścieżek rowerowych. To posłało silny komunikat do urzędników miasta, że społeczność pragnie intensyfikacji działań na rzecz promocji rowerowego transportu miejskiego. Zauważalnym skutkiem tego procesu było zwiększenie długości tras rowerowych z 142,5 km w 2014 roku do prawie 250 km w 2022 roku.
Dodatkowo, miasto dodało nowe trasy rowerowe, wydzielone pasy dla rowerzystów oraz ścieżki pieszo-rowerowe. Dodatkowo powołano specjalny zespół zajmujący się infrastrukturą rowerową, z zadaniem koordynowania dalszych działań w tej dziedzinie.