Dokumenty niezbędne do wydania decyzji środowiskowej zostały przekazane przez Urząd Miasta do Samorządowego Kolegium Odwoławczego. Do sporządzenia tego dokumentu potrzeba będzie kilka miesięcy, ale po jego ukończeniu możliwe będzie ogłoszenie przetargu na prace projektowe i budowlane, co otworzy drogę dla budowy metra w Krakowie.
Prezydent Aleksander Miszalski podkreśla, że ten etap jest kluczowy i najbardziej czasochłonny w całym procesie przygotowania inwestycji tego typu. Do końca następnego roku miasto planuje wyłonić wykonawcę projektu na pierwszy, 6-kilometrowy odcinek pierwszej linii metra biegnącej od wschodu do zachodu miasta. Koszty realizacji tej inwestycji mają być pokryte z budżetu państwa, funduszy unijnych oraz własnych środków miasta.
Pierwszy etap budowy obejmie odcinek od skrzyżowania ulic Reymonta i Piastowskiej do aktualnie realizowanej linii tramwajowej KST IV (ul. Meissnera – Mistrzejowice) w okolicach ronda Młyńskiego. W centrum miasta powstaną trzy główne punkty przesiadkowe: stacje metra przy dworcu głównym, teatrze Bagatela i rondzie Mogilskiego.
Stanisław Mazur, zastępca prezydenta miasta, nadzorujący projekt budowy metra w Krakowie, szacuje, że koszt realizacji tego odcinka wyniesie około 3 miliardy złotych. Po jego ukończeniu skupimy się na etapach wschodnim i zachodnim, które zostaną zrealizowane przez partnera prywatnego w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego.