Niedawne spotkanie członków Komisji Praworządności Rady Miasta Krakowa (RMK) skoncentrowane było na kilku kluczowych tematach. Dyskusje obejmowały kwestię delegowania reprezentantów do Komisji Bezpieczeństwa i Porządku, udzielanie Prezydentowi Miasta Krakowa wotum zaufania na podstawie Raportu o stanie Gminy za rok 2023 oraz wyznaczenie planu działań komisji na nadchodzący rok, 2024.
Komisja Bezpieczeństwa i Porządku dla Krakowa została ustanowiona przez Prezydenta Miasta Krakowa na kadencję 2022-2024. Jej powołanie miało na celu wykonanie zadań związanych z nadzorem nad lokalnymi służbami, inspekcjami i strażami działającymi w Krakowie, a także z realizacją obowiązków określonych w przepisach prawa dotyczących porządku publicznego i bezpieczeństwa mieszkańców miasta.
Prezydent Miasta Krakowa pełni funkcję Przewodniczącego Komisji. Do głównych obowiązków Komisji należy ocena sytuacji w zakresie zagrożeń porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli w Krakowie. Komisja również nadzoruje pracę Policji, innych powiatowych służb, inspekcji i straży oraz jednostek odpowiedzialnych za utrzymanie porządku publicznego i bezpieczeństwa na terenie miasta.
Wśród innych zadań Komisji jest tworzenie projektu programu powiatowego zapobiegania przestępczości oraz utrzymania porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli. Dodatkowo, Komisja ma prawo wyrażać swoje opinie na temat projektów innych programów współpracy z Policją i innymi służbami, inspekcjami i strażami zajmującymi się porządkiem publicznym i bezpieczeństwem w Krakowie.