Od dekady, Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) w Krakowie korzysta z autobusów napędzanych prądem na swoich regularnych trasach. Kraków jako stolica Małopolski wyznaczył nowy trend w Polsce, jako pierwsze miasto wprowadzające stalą obsługę połączeń z użyciem wyłącznie takich pojazdów. Aktualnie, MPK posiada w swojej flocie 121 pojazdów tego typu.
Marek Gancarczyk, rzecznik krakowskiego MPK, przypomniał w poniedziałek, że pierwsza stała linia obsługiwana wyłącznie przez autobusy elektryczne ruszyła w Krakowie 29 kwietnia 2014 roku. Chodziło o linię numer 154, która kursowała na trasie pomiędzy Dworcem Głównym Zachód a Prądnikiem Białym. Na tej linii pojawiły się wtedy autobusy zasilane energią elektryczną od różnych producentów, co było pierwszym takim przypadkiem w Polsce.
W ciągu następnych lat, jak podkreślił rzecznik, krakowski operator komunikacji miejskiej systematycznie rozbudowywał swoją flotę pojazdów niskoemisyjnych. Obecnie w jego posiadaniu znajduje się 121 autobusów zasilanych prądem, które były nabywane w latach 2016-2023. Pojazdy te to produkty dwóch firm: Solarisa (117 autobusów) oraz Irizara (cztery autobusy). Autobusy te różnią się między sobą wielkością – są wśród nich modele małe, mierzące około dziewięć metrów, standardowe o długości dwunastu metrów, a także przegubowe, o długości osiemnastu metrów. Obsługują one 16 różnych linii krakowskiego MPK: 107, 124, 144, 155, 164, 169, 173, 174, 179, 194, 304, 424, 434, 494, 475 i 503.