Według rzecznika Miejskich Przedsiębiorstw Komunikacyjnych (MPK) w Krakowie, Marka Gancarczyka, przetarg został ogłoszony w celu wykonania tzw. retrofitu baterii. Operacja ta polega na modyfikacji istniejących instalacji w celu zwiększenia wydajności baterii elektrycznych. Proces ten dotyczy 20 autobusów z 2017 roku, w tym 17 autobusów o długości 12 metrów i trzech autobusów przegubowych.
Gancarczyk wyjaśnił, że od momentu wprowadzenia tych autobusów do eksploatacji minęło siedem lat, przez co pojemność oryginalnie zamontowanych baterii już spadła. W tym samym czasie technologia bateryjna znacznie się rozwinęła, co oznacza, że nowe baterie są znacznie bardziej efektywne niż te sprzed kilku lat.
Zgodnie z wymaganiami przetargu, po wymianie baterii, zasięg pojazdów na jednym ładowaniu powinien wynosić co najmniej 150 km. Dodatkowo, autobusy będą wyposażone w nowoczesne technologie umożliwiające poprawę parametrów użytkowych baterii. Obejmują one zdolność przechowywania energii co najmniej 210 kWh dla autobusu Solaris U12E i co najmniej 280 kWh dla autobusu Solaris U18E.
Częścią kontraktu jest również montaż dodatkowych niezbędnych instalacji elektrycznych niskiego i wysokiego napięcia, a także aktualizacja oprogramowania zarządzającego procesem ładowania. Wszystkie wprowadzane modyfikacje muszą uwzględniać dwa sposoby ładowania baterii – poprzez wtyczkę oraz pantograf, zarówno podczas ładowania wolnego, jak i szybkiego.
Podano, że proces retrofitu baterii ma trwać przez kolejne cztery lata, z maksymalnym czasem pracy nad jednym autobusem wynoszącym sześć tygodni (z wyjątkiem pierwszego pojazdu, na który zostanie przeznaczone 12 tygodni). Na wykonane prace zostanie udzielona trzyletnia gwarancja.